Wnętrza inspirowane kinem – architektura organiczna

Design, moda, kino to rzeczywistości, które się wzajemnie przenikają i łączą. Dla filmu jednym z istotnych elementów jest scenografia. Niekiedy zdarza się tak, że wnętrza filmowe są dziełem sztuki same w sobie. Porywają, zachwycają tak mocno, że zmieniają nasze myślenie o przestrzeni, żyją w nas, pobudzają wyobraźnię. Tak sytuacja ma miejsce w filmie „Ex – machina”. Reżyserem tego niezwykłego widowiska jest Alex Garland. Film wszedł na ekrany w styczniu 2015 roku. Jest jedną z ciekawszych produkcji science fiction ostatnich lat. Reżyser zastosował w nim powściągliwe formy wyrazu. Minimalizm przeniknął zarówno scenariusz – gra w nim zaledwie czwórka aktorów – jak i scenografię. Stanowią ją dwa budynki, zaprojektowane przez pracownię Jensen & Skodvin , której specjalnością jest architektura organiczna. Wnętrza tych budynków są niezwykłe, gdyż umiejętnie wydobywają i podkreślają piękno otaczającej je przyrody.

źródło: http://www.homedsgn.com źródło: http://www.homedsgn.com

Najbardziej zaskakujące jest to, że dom, w którym nakręcona została „Ex – machina” mimo jego fikcyjnej fabuły jest realnie istniejącym budynkiem w Norwegii. Jednym z widocznych na ekranie cudów architektury jest hotel Juvet Landscape, wnętrza natomiast w przeważającej mierze powstały w znajdującej się w pobliżu prywatnej posiadłości.

źródło: http://learningfromhollywood.pl źródło: http://learningfromhollywood.pl

Juvet Lansscape Hotel zyskał ogromne uznanie wśród projektantów i turystów ceniących dobrą architekturę, dzięki swojej organicznej prostocie, nowoczesnemu designowi i malowniczej lokalizacji. Jan Olav Jensen i Borre Skodvin namówili właściciela działki znajdującej się obok hotelu, by wciągnąć ją w realizowany przez nich projekt – objęty programem Trollstigen – Geiranger. Oba budynki, zgodnie z założeniami programu wtapiają się w krajobraz, nie niszcząc go. Stanowią spójną całość, która stała się idealną scenografią do filmu o sztucznej inteligencji.

Hotel Juvet Lansscape nie jest zwykłym hotelem, a raczej kompleksem domków wypoczynkowych. Takie rozwiązanie było konsekwencją zakazu ingerencji w środowisko naturalne. Dotyczył on miedzy innymi braku zgodny na wyrównywanie ziemi pod budowę, czy kucia w skałach. Wobec takich wyzwań architekci zmuszeni byli do poszukiwań kreatywnych rozwiązań, które zaowocowały projektem dziewięciu domków. Łączy je wspólna koncepcja, jednak różnorodne umiejscowienie wymusiło nieco inne rozwiązania technologiczne. Dwa z nich wzniesiono na wzór norweskich staburr – drewnianych, usadowionych na palach, przewiewnych budynków od stuleci służących przechowywaniu żywności. Narożniki takich magazynów miały fundamenty osadzone na litej skale, co stanowiło ochronę przed gryzoniami. Ponieważ są usytuowane na stromym zboczu, przyjęły formę tarasów widokowych.

źródło: http://www.juvet.com źródło: http://www.juvet.com

Jedną z istotnych cech wspólnych każdego z domków są przeszklone ściany. Umożliwiają one bliskość z naturą, która jest ich główną atrakcją. Usytuowane są one jednak tak, aby zapewnić intymność i prywatność gościom. Tak są rozmieszczone, by żadne okno nie wychodziło na sąsiedni domek.

źródło: https://www.pinterest.com źródło: https://www.pinterest.com

źródło: https://www.pinterest.com źródło: https://www.pinterest.com

Wnętrza filmu „Ex – machina” kręcone były w prywatnej posiadłości Sumerhouse – letnim domu Kunt Slinninga, zlokalizowanym na klifie w otoczeniu drzew. Dom jest wielopoziomowy i idealnie wkomponowany w otoczenie. Sypialnie znajdujące się na wyższym poziomie to oddzielne jednostki połączone mostami.

źródło:http://learningfromhollywood.pl/ źródło:http://learningfromhollywood.pl

Otwarta strefa na pierwszym poziomie jest całkowicie przeszklona, natomiast na północy jedną ze ścian stanowi naturalna skała, która została wykorzystana w projekcie.

źródło: http://www.sf-fan.de źródło: http://www.sf-fan.de

źródło: http://www.blazboldin.com źródło: http://www.blazboldin.com

źródło: http://metropolefilms.com źródło: http://metropolefilms.com

Zarówno skalisty fragment ściany jak i szkło doskonale realizują koncepcję architektury organicznej. Wyposażenie wnętrz jest minimalistyczne, ale bardzo elegiackie i doskonale przemyślane. Nie ma w nich nic, co mogłoby zakłócać harmonię z otoczeniem.

źródło: http://www.peplum.com źródło: http://www.peplum.com

źródło: http://outoftheboxholiday.com źródło: http://outoftheboxholiday.com

źródło: http://hotstyledesign.com źródło: http://hotstyledesign.com

Barwy, surowość materiałów i przemyślana przestrzeń nadają posiadłości Sumerhouse wyjątkowego klimatu. Stwarzają atmosferę spokoju, relaksu i wyciszenia.

Mimo rozmachu z jakim został stworzony letni dom pana Slinninga, nie zabrakło w nim dbałości o detal. Każdy element jest dopracowany, idealnie współgrający z krajobrazem i sprawiający, że nieustannie możemy z niego czerpać siłę.

źródło: http://www.archilovers.com źródło: http://www.archilovers.com

źródło: http://sploid.gizmodo.com źródło:
http://sploid.gizmodo.com

Zarówno „Ex – machina” jak i Juvet Lansscape Hotel są przykładami tego, że designe, architektura i natura mogą dobrze współgrać i umiejętnie się łączyć. Film jest wart polecenia, nie tylko dzięki walorom estetycznym ale i ze względu na interesującą i głęboką fabułę. Miejsce, w którym był nakręcony warte zobaczenia. Tyle inspiracji w jednym.

W tekście wykorzystano informacje zawarte na stronie: http://learningfromhollywood.pl